Tuesday, May 6, 2008

Pura Vida!

Saadan siger man I Costa Rica. Hele tiden. Saadan et slang som alle bruger om alting. Pura Vida. (Oversat til Dansk betyder det noget I retning af "Rent Liv" eller "Pure Life".
Ankom til Playa Del Coco paa den Costaricanske stillehavskyst i onsdags. Mit foeste indtryk af Costa Rica var ikke videre imponerinde. Bl.a. er mange af priserne naesten danske, og derudover havde jeg haft en fantastisk tid I Nicaragua, saa det var lidt en skuffelse at komme til the "52nd state" som jeg er begyndt at kalde det. Alle taler engelsk, jeg bliver tiltalt paa engelsk af de lokale som spoerger om jeg ikke vil koebe en arrangeret tur hos deres bureau(over bliver derefter vildt overrasket naar jeg svarer paa mit gebrokne spansk). Landet er fuldt af amerikanske luksusturister, og det kan virkelig maerkes paa priserne og infrastrukturen. Hver anden foretning er en ejendomsmaegler, der vil saelge dig en byggegrund hvor du kan bygge din nye ferievilla med havudsigt. Det hele er bare - lidt for meget! Det minder mig om de middelhavsoer hvor lokale tjenere kommer loebende efter en raabende paa dansk, at de har dansk mad og dansk menĂș. Jeg blev 2 dage I Playa del Coco, hvor jeg tog 4 dyk. Selvom sigtbarheden ikke var fantastisk, var der et fantastisk soe-liv. Jeg saa rokker, hajer, moraener, blaeksprutter, soeheste og kaempe grupper af alle mulige slags fisk.
Loerdag tog jeg saa videre til en lille bjerglandsby som hedder Santa Elena. Santa Elena viste sig at vaere endnu vaerre hvad turisme angaar. Havde dog sagt til mig selv, at det ikke nyttede noget at beklage sig, for selvom der er mange gringos, kan stedet i sig selv jo godt vaere meget spaendende.
Santa Elena havde en smuk regnskov som jeg trekkede i et par timer om morgenen.
Paa vejen derop moedte jeg en norsk gut som jeg I gaar morges rejse sammen med til La Fortuna.

La Fortuna ligger ved foden af en stor vulkan der hedder Vulcano Arenal(sand vulkanen) , og byen har faat sit navn(den heldige) fordi den overlevede et stort vulkan udbrud i 1968. Egentligt meget spaendende, men atter en million resorts og ture og andet goegl. Nordmanden og jeg tager videre til San Jose senere idag, og saa er planen at blive der et par dage foer jeg forhaabentligtvis finder en eller anden maade at komme til Cuba paa. Det er i hvert fald min plan. Dvs. jeg kan jeg ikke just sige at jeg har en plan, maaske ville ordet "intention" vaere mere paa sin plads.
Fandt et sted med 80m bungeejump lidt uden for San José, saa det er muligt jeg laegger min vej forbi der imorgen ligeledes.
Ellers saa er min rejse aaben. Har hoert utroligt mange spaendende ting om Panama, saa jeg glaeder mig virkelig meget til at tage derned. (ogsaa hvor min tegnedreng har det bedre)
Derefter maa vi saa hvor jeg ender, et sted i sydamerika formodentligt. Har hoert fantastiske ting om Colombia - men baade Peru og Bolivia virker ogsaa enormt spaendende. Tror sydamerika er en hel rejse i sig selv.
Overvejer at tage et ophold i mine studier efter 2 aar og saa rejse gennem sydamerika. Tror det kunne vaere helt fantastisk. Men igen, saa er der jo ogsaa afrika, og Asien, og Australien man kan rejse I, for ikke at sige Europa og Gringolandia. Puhaa, verden er alt for stor.
Naa, jeg maa loebe. Tror lige jeg vil lige en time mere ved poolen(jep, mit 60kr pr. nat Hostel har pool.....(og jeg klager over at Costa Rica er dyrt?baaah... et bedre Hostel ogsaa med pool kostede kun 30kr pr nat i Nicaragua.)

Man burde arbejde hver sommer I Danmark, spare 5000 pr maaned, og saa leve vinterhalvaaret I Central Amerika, sikke et liv.

Pas paa jer selv. Ses til sommer.
Pura Vida!

No comments: